Jumaat, 27 Ogos 2010

Kisah Ketiga



2 September 1988

Aku ponteng sekolah lagi...bertolak dari Kuantan ke Melaka untuk menghadiri temuduga Kursus Dek.
Tiba di bandar bersejarah Hilir Melaka....berpandukan alamat tempat temuduga (Maritime Academy Malaysia, Kuala Sungai Baru)....aku bertanya...kebetulan orang yang ditanya itu...makcik...baik makciktu..panjang lebar dia menunjukkan jalan...nak jadikan cerita..makcik tu mempelawa bermalam dirumahnya....aku mengiyakan je.....(rumah makcik tu di Bt 14 Klebang).....rumah makcik tu besar, bertangga cantik berukir...penuh seni....ini yang aku minat ni....walaupun orang-orang Melaka ni pertuturannya kasar tapi pada zahirnya mereka ramah tamah dan baik. Mungkin aku tak biasa.....ni pertama kali tiba di Melaka....
Pagi-pagi lagi pakcik hantar aku ke Academy tu....aku membonceng motosikalnya Yamaha pakcik berwarna merah....sebelum berpisah dia berpesan "jaga diri baik-baik di rantau orang".....Kepada makcik sekeluarga...terimakasih atas budi baik itu.....
Di Dewan Akademi Laut Malaysia
3 September 1988
Ramainya manusia...semuanya satu tujuan untuk ditemuduga...Tiba giliran aku dipanggil. "kamu....kesini..." alamak ....kecut perut aku dibuatnya....."tanggal baju kamu....
mereka jalankan pemereksaan badan...ukur dada...ukur tinggi...timbang berat....kemudian...."cuba kamu berkawat...sebut kiri kanan dengan kuat...".....Kiri kanan kiri kanan kiri kanan....aku berkawat depan pegawai temuduga tu.....
Habis bab itu masuk pulak bab bersoal jawap....antara soalan ditanya...."kamu boleh berenang?...aku jawap boleh...."jika kamu dipilih untuk mengikuti kursus ini apa komitmen kamu".....Cuba kamu ceritakan apa yang kamu tahu tentang pelayaran.....
SMKAA
8 September 1988
Aku khabarkan pada rakan-rakan...aku khabarkan pada guru...aku mahu berhenti sekolah.....mereka terkejut...terutama guru....macam tak percaya je...sungguh ni.....angan-angan dulu terhasil jadi cita-cita. Disekolah aku aktif berpersatuan mahupun kelab. Ada je jawatan yang aku dipertanggungjawapkan....malahan aku jugak penolong ketua pengawas sekolah....mungkin sebab itu mereka terasa kehilangan....dan aku juga....
aku khabarkan pada ibu...pada keluarga...mohon izin...surat tawaran belajar di Akademi tu sudah aku terima....aku sahut cabaran untuk merentas lautan yang luas....biarpun seganas mana...biarpun seperit mana....




Tiada ulasan: